Historia motoryzacji

Historia FSO

W 1948 roku podjęto decyzję o budowie pierwszej w powojennej Polsce fabryki samochodów osobowych. Zakład produkcyjny miał stanąć na Żeraniu i produkować auta na licencji włoskiego Fiata. Jednak z powodów politycznych, jeszcze przed ukończeniem budowy włoski koncern wycofał się z umowy, a nowym partnerem FSO został Związek Radziecki.

6 listopada 1951 roku do data przełomowa tak w historii FSO jak i polskiej motoryzacji w ogóle. Jest to dzień, w którym z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy samochód i rozpoczęła się seryjna produkcja aut w Polsce. Pierwszym modelem produkowanym w Żeraniu była, wykonywana na licencji radzieckiej Pobiedy M-20, Warszawa.

Przez kolejne pięć lat wszystkie podzespoły do produkcji Warszawy przywożono z ZSRR i dopiero w 1956 roku z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz od podstaw zbudowany w Polsce.

Kolejnym autem produkowanym w fabryce FSO była, zaprojektowana w Polsce, Syrena. Samochód ten przechodził wiele modernizacji, zaprojektowano nawet jego wersję sportową - Syrenę Sport, która mimo iż do dzisiaj zachowała się tylko na zdjęciach, wciąż jest uważana za jedno z najpiękniejszych aut w historii motoryzacji, a na pewno najpiękniejsze auto zza "żelaznej kurtyny". Jednak do produkcji nigdy nie doszło, bowiem dygnitarze partyjni uznali, że auto jest zbyt dekadenckie i nie pasuje do socjalistycznej myśli panującej w kraju.

W 1965 podpisano na nowo umowę z Fiatem i rozpoczęto produkcję Fiata 125p. To auto, niezwykle popularne na polskich drogach, produkowano na Żeraniu aż do 1991 roku.

Kolejnym, polskim autem był produkowany od 1978 roku POLONEZ. Był on owocem współpracy polskich i włoskich inżynierów z koncernu Fiat.

Następnie nastąpił długi rozdział w historii firmy, pod tytułem "współpraca z Daewoo". W 1996 roku przemianowano zakłady produkcyjne na Daewoo-FSO i rozpoczęto produkcje kilku aut tego koreańskiego producenta. Produkowano tu kolejno: Tico, Espero, Nubirę, Tacumę, Leganzę, Lanosa i Matiza.

W 2004 roku firma Daewoo zbankrutowało i rozpoczęła się walka o przetrwanie FSO Udało się uzyskać prawa do produkcji Lanosa i Matiza pod marką FSO. W roku 2007 wydawało się, że walka o utrzymanie zakładów na rynku jest wygrana, bowiem podpisano umowę z Chevroletem na produkcję modelu Aveo. Żerań był pierwszym zakładem, który produkował te samochody w Unii Europejskiej. Jednak nawet to nie uchroniło zakładów przed wstrzymaniem produkcji. Nastąpiło to w maju 2009 roku, a bezpośrednią przyczyną był brak popytu na produkowane samochody.

Bez względu na dalsze losy Fabryki Samochodów Osobowych na stałe wpisała się ona w historię polskiej motoryzacji, a przez długie okresy czasu sama tę historię tworzyła.