Historia motoryzacji

Początki motoryzacji na świecie

Kiedy ok. 4.000 lat p.n.e. wynaleziono koło, pojazdy były napędzane siłą zwierząt, jednak pierwszy przełom w motoryzacji stanowiło skonstruowanie przez Nicosala-Josepha Cugnot'a w 1769 r. wehikułu parowego napędzanego silnikiem cieplnym. Co prawda prędkość, z jaką poruszał się ten pojazd nie była zawrotna, gdyż wynosiła zaledwie 4 km/h, a o pojeździe tym szybko zapomniano, ale był to pierwszy krok w kierunku rozwoju motoryzacji w ówczesnych czasach, a Nicolas-Joseph Cugnot uważany jest za wynalazcę auta.

Rozwój motoryzacji

Wznowienie pomysłu napędzania pojazdu parą wodną nastąpiło dość szybko, bowiem już w 1771 r., kiedy to Richard Trevithick postanowił udoskonalić maszynę tworząc z nią tzw. "lokomotywę drogową". Jej pierwsi pasażerowie przebyli w niej drogę 150 km, ale ze względu na brak sukcesu finansowego pojazdem mianowanym na "pierwszy parowóz świata" została tzw. "rakieta George'a i Roberta Stephensonów", skonstruowana w 1829 r. Kolejnym ważnym krokiem było wynalezienie przez Siegfrieda Marcus'a pierwszych samochodów napędzanych benzyną, a udoskonalenia tego pojazdu przez skonstruowanie silnika i spalaniu wewnętrznym dokonali inżynierowie: Karl Benz, Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach. Przełomem w produkcji samochodów okazała się jednak produkcja samochodu marki Ford o modelu T, którego nazwa pochodzi od producenta - Henry'ego Ford'a.

Historia motoryzacji w Polsce

Tak właśnie wyglądał początek narodzin motoryzacji na świecie, a niestety w Polsce jej rozwój był hamowany przez słabą jakość dróg. Z tego względu w latach 1900 - 1939 większość samochodów na świecie pochodziło z USA. Ważnymi momentami w historii motoryzacji w Polsce było wprowadzenie sygnalizacji świetlnej (druga połowa dwudziestych lat) w stolicy, w której w dość szybkim czasie liczba auto sięgnęła liczby 3.500. To w Warszawie wyprodukowano samochód Warszawa, a następnie Syrena, który zapewne wszyscy jeszcze pamiętają.